Este vorba despre coridorul feroviar Vălcineț-Ocnița-Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari. Guvernul de la Chișinău urmează să semneze acordurile de grant și împrumut în sumă de 43 de milioane de euro cu Banca Europeană pentru Reconstrucții și Dezvoltare și Comisia Europeană.
Potrivit ministrei Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Lilia Dabija, războiul rus în Ucraina a schimbat lanțurile de transport feroviar și a apărut necesitatea imperioasă de investiții în această ramură. Din totalul de mărfuri transportate prin Republica Moldova în cadrul coridorului solidarității, doar 35 la sută au fost direcționate spre transportul feroviar, restul afectând grav infrastructura rutieră, susține ministra Dabija.
LILIA DABIJA, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale: Rămânem încrezuți că odată cu semnarea acestui acord vor fi reabilitați cei peste 128 km din tronsonul de solidaritate, cel care începe de la Vălcineț, continuă spre Bălți, Ungheni, Căinari din totalul celor 447 de km. Acest proiect și o parte din grant ne va permite să reabilităm infrastructura feroviară, să procurăm materiale, șine, balast, ceea ce va duce la sporirea vitezei pe infrastructura feroviară, a siguranței și va da un impuls pozitiv dezvoltării economice a RM.
Ministra a explicat că este vorba despre un grant de 20 de milioane de euro acordat de Comisia Europeană prin intermediul Fondului Solidarității și un credit de 23 de milioane de euro acordat de Banca Europeană pentru Reconstrucții și Dezvoltare. Din suma totală a împrumutului, 12 milioane de euro sunt aplicabile din data semnării acordului, iar alte 11 milioane de euro pot fi solicitate la necesitate.
LILIA DABIJA, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale: Este doar începutul. Negociem și cu BEI acordarea unui alt grant de peste 10 milioane de euro și a unui credit de alte zece milioane, astfel încât suma totală să ne permită să reabilităm cei 128 km din tronsonul solidarității.
Acesta va fi al doilea program desfășurat în cadrul infrastructurii feroviare. În prezent este în curs de desfășurare proiectul de reabilitate a 223 km de pe tronsonul Bender – Căușeni – Basarabeasca – Etulia – Giurgiulești, cu un buget de peste 107 milioane de euro acordate de BERD, BEI și Uniunea Europeană. Cele două proiecte urmează să fie finalizat în anul 2025.
Exclusiv TV