Datoriile salariale la Calea Ferată a Moldovei se ridică la aproape 157 de milioane de lei pentru lunile august – decembrie 2024. Datele au fost prezentate de compania feroviară, care susține că trece printr-un proces de reorganizare. De altă parte autoritățile centrale recunosc că întreprinderea este în colaps din cauza managementului defectuos și al furturilor. Guvernul promite să vină cu ajutor pentru a ridica de la pământ domeniul feroviar.
După anunțul despre demisia incorpore a angajaților nodului feroviar Ocnița, care pune în pericol circulația prin poarta de nord a țării, CFM recunoaște public că, problemele sunt mari, dar insistă că traversează un proces de reorganizare, menit să asigure eficiența și transparența operațională.
"Implementăm deja măsuri pentru reducerea costurilor, creșterea veniturilor și îmbunătățirea serviciilor pentru clienți. Lucrăm la modernizarea infrastructurii pentru a răspunde cerințelor de piață și pentru a ne recâștiga încrederea călătorilor. Totuși, prioritatea numărul unu rămîne a fi achitarea restanțelor salariale a 4997 de angajați ai CFM, care constituie 156 863 500 lei, formată în perioada august-decembrie 2024. Continuăm căutarea de soluții pentru a remedia situația economico-financiară a întreprinderii", - se menționează într-o declarație de presă a Căii Ferate.
De altă parte, Agenția Proprietăți Publice , care este fondatoarea pentru Căile Ferate ale Moldovei, recunoaște că pierderile înregistrate de întreprindere sunt rezultatul unui management defectuos și al furturilor.
"În condițiile unor complicații financiare și administrative care s-au acutizat, APP a notificat întreprinderea de mai multe ori, indicând clar către echipa managerială a CFM, de a valorifica activele neutilizate, de a controla pierderile din furturi și gestionarea proastă a proprietății. Totuși, situația precară a avansat. APP a creat comisia de cenzori și comitetul de audit pentru a se implica mai activ în identificarea problemelor companiei. Prin aceste instrumente se va putea afla întregul tablou al realității administrative și financiare al CFM", - se menționează într-un comunicat de presă al Agenției.
Autoritățile susțin că scopul lor este asigurarea stabilității financiare a întreprinderii feroviare și transformarea ei într-o companie sustenabilă. Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a amintit că în prezent sunt făcute investiții pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare, care va permite creșterea tranzitului de mărfuri pe teritoriul țării noastre, creșterea vitezei trenurilor și a atractivității rețelelor.
"În cadrul planului de redresare a CFM este luat în calcul mecanismul de alocare a subvențiilor pentru întreținerea infrastructurii feroviare și a serviciilor de transport de pasageri care vor fi aplicate în conformitate cu bunele practici europene", - se menționează într-o declarație de presă a secretarului de stat în domeniul transporturilor, Mircea Păscăluță.
Subvenționarea activității întreprinderii feroviare este și o cerere a conducerii acesteia. Amintim că, angajații companiei Calea Ferată a Moldovei trag semnale de alarmă de mai multe luni din cauza reținerilor salariale. Sindicatele de ramură au anunțat că mulți dintre feroviari demisionează, iar alți muncitori nu vin. Din cauza problemelor financiare, din 13 ianuarie a fost sistată circulația trenurilor interne de călători Chișinău-Bender și Bălți-Rogojeni. De asemenea, din cauza lipsei de combustibil mai mult de o săptămână au fost inactive trenurile de marfă.
Exclusiv TV