În ajunul Paștelui, angajații Întreprinderii de Stat ”Calea Ferată din Moldova”, primesc restanțele salariale abia pentru luna decembrie 2023. Criza financiară în cadrul întreprinderii durează de aproape un an, iar feroviarii, în continuare, nu-și pot ridica remunerațiile. Pentru a stinge, treptat, datoriile, statul apelează la împrumuturi preferențiale, susține ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu. Până la Paști, angajaților CFM li se promite achitarea salariilor abia pentru luna ianuarie.
Criza financiară din cadrul Întreprinderii de Stat ”Calea Ferată din Moldova” continuă. Într-un grup închis, la care au acces doar angajații CFM, aceștia fac haz de necaz și se felicită între ei cu Anul Nou, întrucât abia acum primesc salariile pentru decembrie, anul trecut. Un alt membru al grupului a scris ”Cu așa dinamică a achitării surselor de venit este necesar un car de răbdare și dinții să-i punem pe poliță.” L-am sunat pe actualul director general al întreprinderii CFM, Serghei Tomșa pentru a afla mai multe detalii, dar nu ne-a răspuns la telefon. În cele din urmă, l-am contactat pe președintele Federației Sindicale a Feroviarilor, Ion Zaporojan, care ne-a confirmat că angajații din două filiale ale întreprinderii abia acum ridică salariile pentru luna decembrie 2023, iar până la Paști se vor achita restanțele pentru luna ianuarie.
Pentru stingerea treptată a datoriilor, Calea Ferată apelează la împrumuturi preferențiale de la o altă companie de stat. Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, susține că ultimul credit contractat a fost de 35 de milioane de lei.
ANDREI SPÎNU, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale: ”Noi am spus că vom stinge datoriile pentru luna decembrie. Din ce cunosc, salariile pentru luna decembrie au fost achitate și se începe achitarea pentru luna ianuarie și așa mai departe. A fost luat un credit de 35 de milioane, de la o altă companie de la APP din care s-au achitat o parte din salarii, celelalte s-au achitat din activitatea operațională a companiei.”
Pentru restanțele salariale pe luna ianuarie curent, statul va mai împrumuta alte 35 de milioane de lei. Creditul este acordat întreprinderii fără dobândă și trebuie returnat într-o perioadă maximă de 1,5 ani, ne-a explicat președintele Federației Sindicale a Feroviarilor, Ion Zaporojan. Tot el susține că, din cauza colapsului financiar, mulți feroviari demisionează.
Amintim că după izbucnirea războiului în Ucraina, în 2022, CFM a avut profituri fără precedent, crescând substanțial volumul de mărfuri transportate pe căile ferate moldovenești. În cele din urmă au fost stinse toate datoriile salariale și chiar au fost majorate lefurile cu aproape 90%. Un an mai târziu, situația din nou s-a înrăutățit. Drept consecință, fostul director al întreprinderii, Oleg Tofilat, a demisionat din funcție la finele lunii ianuarie curent. Funcția a fost preluată de vicedirectorul instituției, Serghei Tomșa. Precizăm că, potrivit analizei situației economico-financiare a întreprinderii, „Calea Ferată din Moldova” a suportat prejudicii totale de aproape două miliarde de lei în ultimii 10 ani.
Exclusiv TV